Česta pitanja

Centar za obuku profesionalnih vozača Srbolab, je svoj rad usmerila na
sticanje i usavršavanje kompetencija koje profesionalni vozači moraju da poseduju, kako
bi ostvarili Zakonom o bezbednosti u saobraćaju na putevima definisana prava i
obaveze.
Prema pomenutom Zakonu, profesionalnim vozačem se smatra lice čije je
osnovno zanimanje upravljanje vozilom, odnosno skupom vozila kategorija C, C1,
D, D1, CE, C1E, DE ili D1E i koji za obavljanje svog posla mora imati stečenu
početnu kvalifikaciju (početni CPC), odnosno periodičnu obuku (periodični CPC).

Profesionalni vozači za obavljanje svog posla moraju da imaju stečenu početnu
kvalifikaciju, što u praksi znači da vozač, kada upravlja vozilom navedenih kategorija
MORA imati kod sebe kvalifikacionu karticu vozača (u daljem tekstu:kartica).
Da bi se dobila kartica vozača najpre mora da se dobije Sertifikat o stručnoj
kompetentnosti – „CPC“ koji predstavlja dokument kojim se potvrđuje početna
kvalifikacija – početni CPC.
Svi vozači koji su stekli pravo na upravljanje vozilom neke od kategorija: C, C1, D, D1,
CE, C1E, DE ili D1E i koji su stekli pravo na upravljanje neke od navedenih kategorija
najkasnije do 30. decembra 2019. godine, spadaju u kategoriju „vozača sa stečenim
pravima„.
Ovim vozačima će se priznati stečena prava samo na osnovu vozačke dozvole neke od
gore navedenih kategorija i oni su oslobođeni od pohađanja obuke i polaganja ispita za
dobijanje početne kvalifikacije. Zapravo, ovi vozači trebaju da prođu samo administrativni
postupak podnošenja zahteva za dobijanje sertifikata i kartice, koji mogu podneti i nakon
pomenutog roka.
Da bi vozač obavljao posao profesionalnog vozača treba da ima dva (2) dokumenta:
1. Sertifikat o stručnoj kompetentnosti – kojim se potvrđuje početna kvalifikacija;
2. Kvalifikaciona kartica vozač – koja se dobija na osnovu sertifikata i koju vozač
mora uvek da nosi sa sobom kada upravlja vozilom gore navedenih kategorija.

Sertifikat o stručnoj kompetentnosti je dokument kojim se potvrđuje početna ili
periodična kvalifikacija profesionalnog vozača za transport tereta ili prevoz putnika.
Pravna regulative Republike Srbije koja se odnose na rad profesionalnih vozača,
usaglašena je sa Evropskom direktivom 2003/59/EZ kojom je uređena oblast
profesionalnih vozača i izdavanja Sertifikata o stručnoj kompetentnosti.
Na osnovu toga, vozačima u Republici Srbiji omogućeno je da nesmetano
obavljaju prevoz preko teritorija zemalja članica Evropske unije, uz posedovanje
kvalifikacione kartice za vozače pri obavljanju prevoza, uz upisivanje kôda «95» u
vozačku dozvolu.
Sertifikat o stručnoj kompetentnosti vozač stiče na osnovu priznate početne
kvalifikacije, takozvanih stečenih prava, a nju poseduju vozači koji su stekli pravo na
upravljanje vozilom neke od kategorija: C, C1, D, D1, CE, C1E, DE ili D1E zaključno sa
30. decembrom 2019. godine.

Vozači koji su nakon 30. decembra 2019.godine stekli pravo na upravljanje vozilima
neke od kategorija C, C1, D, D1, CE, C1E, DE ili D1E moraju da:
1. Završe propisanu osnovnu obuku
2. Polože stručni ispit

Osnovna obuka može biti organizovana kao:
1. osnovna obuka u trajanju od najmanje 280 nastavnih časova;
2. osnovna ubrzana obuka u trajanju od najmanje 140 nastavnih časova;
3. dodatna obuka u trajanju od najmanje 70 nastavnih časova;
4. dodatna obuka u trajanju od najmanje 35 nastavnih časova;
5. dopunska obuka u trajanju od najmanje 14 nastavnih časova.

1) Osnovna obuka u trajanju od najmanje 280 nastavnih časova
Osnovnu obuku za sticanje početnog CPC pohađaju vozači koji nisu stekli najmanje
srednje obrazovanje u trogodišnjem trajanju.
Vozači u toku 280 nastavnih časova osnovne obuke moraju individualno da upravljaju
vozilom odgovarajuće kategorije najmanje 20 praktičnih časova.
2) Osnovna ubrzana obuka u trajanju od najmanje 140 nastavnih časova
Osnovnu ubrzanu obuku za sticanje početnog CPC za prevoz tereta, pohađaju vozači
koji su stekli najmanje srednje trogodišnje obrazovanje bilo kog obrazovnog profila, osim
vozača koji imaju diplomu za obrazovni profil “vozač motornih vozila” i koji su u toku
školovanja odslušali sadržaj iz nastavnih planova i programa i položili završni ispit za
obrazovni profil” vozač motornih vozila”.
Vozači u toku 140 nastavnih časova osnovne ubrzane obuke, moraju individualno
upravljati vozilom odgovarajuće kategorije najmanje 10 praktičnih časova.
3) Dodatna obuka u trajanju od najmanje 70 nastavnih časova
Dodatnu obuku za sticanje početnog CPC pohađaju vozači koji su stekli početni CPC za
prevoz tereta na osnovu osnovne obuke 280 nastavnih časova, a žele da obavljaju i
prevoz putnika i obratno.
Vozači u toku 70 nastavnih časova dodatne obuke moraju individualno upravljati vozilom
odgovarajuće kategorije najmanje 5 praktičnih časova.
4) Dodatna obuka u trajanju od najmanje 35 nastavnih časova

Dodatnu obuku za sticanje početnog CPC pohađaju vozači koji su stekli početni CPC za
prevoz tereta na osnovu osnovne ubrzane obuke 140 nastavnih časova ili na osnovu
priznate početne kvalifikacije, a žele da obavljaju i prevoz putnika i obratno.
Vozači u toku 35 nastavnih časova dodatne obuke moraju individualno upravljati vozilom
odgovarajuće kategorije najmanje 3 praktična časa.
5) Dopunska obuka u trajanju od najmanje 14 nastavnih časova
Dopunsku obuku u trajanju od najmanje 14 nastavnih časova pohađaju vozači koji nisu
položili stručni ispit za sticanje početnog CPC u roku od godinu dana od dana izdavanja
potvrde o završenoj obuci za sticanje početnog CPC.

Od momenta izdavanja kvalifikacione kartice vozača čiji je rok važenja 5 godina, počinje
da se računa petogodišnji period za realizaciju periodičnih obuka. To u praksi znači da
vozač treba da pohađa 5 periodičnih obuka u toku petogodišnjeg roka važenja kartice,
kako bi karticu obnovio nakon njenog isteka.
Periodična obuka se sprovodi pohađanjem obaveznih seminara unapređenja znanja u
trajanju od najmanje 35 nastavnih časova, prosečno jedan seminar godišnje, prema
Programu za sticanje početnog i periodičnog CPC.
Seminar se organizuje kao jednodnevni i sastoji se od 7 nastavnih časova, od kojih
najviše 2 časa mogu biti praktična, a koja se mogu izvoditi i na simulatoru.
Seminari sadrže ulazne i izlazne testove u trajanju od po 30 minuta, koji se ne ocenjuju i
rade se na početku i na kraju seminara, a sve u cilju poboljšanja i proširenja znanja, kao
i praktičnih veština vozača.
U toku jedne kalendarske godine vozaču će se priznati najviše 2 seminara na kojima je
prisustvovao, a koji imaju različite planove i programe rada.
Nakon pohađanja 5 periodičnih seminara (obuka), vozač Agenciji podnosi zahtev za
izdavanje periodičnog CPC-a.

Scroll to Top